Published: 2019-09-04

Teacher at the Beginning of Independent Poland: „Szkoła Powszechna” on Merits, Obligations, and Professionalization of a New Generation of Educators

Iwonna Michalska
Pedagogical Forum
Section: Topic
https://doi.org/10.21697/fp.2019.1.03

Abstract

„Szkoła Powszechna” była kwartalnikiem, który ukazywał się w Warszawie w latach 1920–1928. W trudnym, pierwszym po odzyskaniu państwowości, okresie tworzenia polskiego szkolnictwa pismo odgrywało rolę „informatora” na temat spraw wychowania i nauczania. Poważne w nim miejsce zajmowała problematyka pedeutologiczna. Zamieszczane w tym dziale treści oscylowały między teorią a praktyką pedagogiczno-dydaktyczną. Z jednej strony skupiano się na zarysowywaniu postulowanego „obrazu” nauczyciela wraz ze wskazywaniem jego pożądanych cech, niezbędnych do kierowania edukacją uczniów, a jednocześnie precyzowano liczne zadania stawiane przed wychowawcą klasowym, z drugiej strony koncentrowano się na przygotowaniu zawodowym nauczycieli. Brak stosownego wykształcenia wielu z nich powodowało, że redakcja pisma skupiała się na ukazywaniu dróg zdobywania kwalifikacji niezbędnych w nauczaniu powszechnym, treści na temat dokształcania i doskonalenia w wykonywanej profesji.

Download files

Citation rules

Michalska, I. (2019). Teacher at the Beginning of Independent Poland: „Szkoła Powszechna” on Merits, Obligations, and Professionalization of a New Generation of Educators. Pedagogical Forum, 9(1), 33–44. https://doi.org/10.21697/fp.2019.1.03

Cited by / Share


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.