Opublikowane: 2023-12-25

Plus ratio quam vis: A Proposal for Education for Peace Through Religious Education

Kathrin Maier , Jarosław Michalski
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2023.2.03

Abstrakt

Głównym celem prezentowanego artykułu jest przedstawienie propozycji wychowania do pokoju, które niezależnie od prezentowanej opcji światopoglądowej, stanowi ideał współczesnego wychowanie. U podstaw prezentowanej koncepcji leży słynna sentencja autorstwa wielkiego uczonego Pawła Włodkowica, którą później przejęło wiele Uniwersytetów Europejskich jako dewizę swojej działalności akademickiej – dewiza, która brzmi: „Plus ratio quam vis”. Co w dosłownym tłumaczeniu oznacza: Więcej rozumu  niż siły”. Autor więc odwołuje się do klasycznej antropologii – z niej wyprowadza jasny wniosek dla współczesnej edukacji do pokoju: chcąc dzisiaj wychowywać w duchu demokracji i do pokoju, należy w pierwszej kolejności wyjść od podstawowej wartości, jaką jest człowiek.

Słowa kluczowe:

pokój, wychowanie do pokoju, pedagogika religii, wolność, osoba, personalizm, wartości, edukacja religijna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Maier, K., & Michalski, J. (2023). Plus ratio quam vis: A Proposal for Education for Peace Through Religious Education. Forum Pedagogiczne, 13(2), 39–52. https://doi.org/10.21697/fp.2023.2.03

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.