Opublikowane: 2016-11-16

Prospołeczne rozumowanie i zachowanie moralne. Rola edukacji etycznej

Martin Brestovanský
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/10.21697/fp.2016.2.19

Abstrakt

W niniejszym tekście przeanalizowano związek zachodzący między oceną lekcji etyki przez uczniów a typem rozumowania moralnego, który oni prezentują. W celu zbadania tej zależności posłużono się trzema kwestionariuszami: kwestionariuszem prospołecznego rozumowania moralnego, kwestionariuszm zachowań prospołecznych w szkole i opracowanym przez autora niniejszej publikacji kwestionariuszem oceny lekcji etyki. Próba badawcza obejmowała uczniów klas szóstych z dwudziestu sześciu szkół podstawowych z zachodniej części Słowacji w liczbie 579 uczestników (49,7 % dziewcząt, średnia wieku wyniosła 11,27, SD =0.71). Badanie dostarczyło dowodów na prawdziwość tezy, że pozytywne nastawienie do lekcji etyki wiąże się z wyższym poziomem rozumowania moralnego i powszechniejszym przejawianiem zachowań prospołecznych.

Słowa kluczowe:

prospołeczne rozumowanie moralne, zachowanie prospołeczne, etyka, edukacja prospołeczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Brestovanský, M. (2016). Prospołeczne rozumowanie i zachowanie moralne. Rola edukacji etycznej. Forum Pedagogiczne, 6(2/1), 293–308. https://doi.org/10.21697/10.21697/fp.2016.2.19

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.