Ku filozofii edukacji moralnej

Andrej Rajský

DOI: http://dx.doi.org/10.21697/10.21697/fp.2016.2.18

Abstrakt


W artykule zaprezentowano rozważania teoretyczne dotyczące edukacji moralnej, która prowadzona jest na Słowacji w formie obowiązkowego przedmiotu szkolnego. Lekcje etyki wdrożono na drugim etapie kształcenia ogólnego (szkoła ponadpodstawowa) w roku szkolnym 1993/1994, natomiast od roku szkolnego 2004/2005 są one prowadzone również na pierwszym stopniu (szkoła podstawowa). Osnową edukacji moralnej w słowackim systemie oświaty jest koncepcja prospołeczności hiszpańskiego psychologa Roberta Roche’a Olivara. Celem niniejszego opracowania jest zbadanie związku zachodzącego między filozoficzną ideą edukacji moralnej a kształcenia w kierunku prospołeczności.

Słowa kluczowe


rozumowanie prospołeczne, zachowania prospołeczne, etyka, wychowanie moralne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Aristoteles (1979). Etika Nikomachova. Bratislava: Pravda.

Aristoteles (1980). Poetika, Rétorika, Politika. Bratislava: Tatran.

Augustine. Tractatus 7. In: Epistolam Ioannis ad Parthos tractatus decem. Available at: http://www.augustinus.it/latino/commento_lsg/index2.htm.

Batson C.D. (2008). Empathic-Induced Altruistic Motivation. Draft of lecture/chapter for Inaugural Herzliya Symposium on “Prosocial Motives, Emotions, and Behavior,” March 24-27, 2008. Available at: http://portal.idc.ac.il/en/symposium/herzliyasymposium/documents/dcbatson.pdf.

Cohen R. (1978). Altruism: human, cultural, or what? In: L. Wispé (ed.). Altruism, sympathy, and helping. Psychological and sociological principles. New York: Academic Press.

Herbart J.F. (1876). Allgemeine Pädagogik und Umriss pädagogischer Vorlesungen. Leipzig: Siegismund und Volkening.

Herbart J.F. (1894). Allgemeine Pädagogik aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet. Leipzig: Siegismund und Volkening.

Kant I. (1990a). Kritika praktického rozumu. Bratislava: Nakladateľstvo Spektrum.

Kant I. (1990b). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda.

Kohlberg L. (1981). Esseys on moral development (Vol. 1). The philosophy of moral development: Moral stages and the idea of justice. San Francisco: Harper & Row.

Krebs D.L. (1975). Empathy and altruism. “Journal of Personality and Social Psychology”, Vol 32 (6), pp. 1134–1146.

Lencz L., Krížová O. (1993). Metodický materiál k predmetu etická výchova. Bratislava: Metodické centrum.

Letz J. (2006). Personalistické metafyziky. Bratislava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, Veda, vydavateľstvo SAV.

Lévinas E. (1997). Být pro druhého. Praha: Zvon.

Lévinas E. (1997). Totalita a nekonečno. Praha: Oikoymenh.

McLean G.F., Ellrod F.E. (1992). Philosophical Foundations for Moral Education and Character Development: Act and Agent. Washington: The Council for Research in Values and Philosophy.

Milan G. (2002). Educare all’incontro. La pedagogia di Martin Buber. Rím: Città Nuova.

Mounier E. (1947) Le personnalisme. Paris: Presses Universitaires de France, Collection Que sais-je.

Mounier E. (1948). Místo pro člověka. Manifest personalizmu. Praha: Vyšehrad.

Nagel Th. (1970). The Possibility of Altruism. New Jersey: Princeton University Press.

Oliner P.M., et al. (1992). Embracing the Other. Philosophical, Psychological, and Historical Perspectives on Altruism. New York and London: New York University Press.

Plato (2003a). Minós, Zákony, Epinomis, Listy Pseudoplatonika, Epigramy. Praha: Oikúmené.

Plato (2003b). Parmenidés, Filébos, Symposion, Faidros, AlkibiadésI, Alkibiadés II, Hipparchos, Milovníci. Praha: Oikúmené.

Plato (2003c). Theagés, Charmidés, Lachés, Lysis, Euthydémos, Prótagoras, Gorgias, Menón, Hippias Větší, Hippias Menší, Ión, Menexenos. Praha: Oikúmené.

Plato (2006). Štát. Bratislava: Kalligram.

Podmanický I., Rajský A. et. al. (2014) Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Bratislava: Typi Universitstis Tyrnaviensis – Veda.

Poláková J. (1995). Filosofie dialogu. Praha: Ježek.

Poláková J. (2008). Smysl dialogu. O směrování k plnosti lidské komunikace. Praha: Vyšehrad.

Rajský A. (2007). Osoba ako ikona tajomstva. Príspevok k personalistickej antropológii. Bratislava: Veda – Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.

Rajský A. (2011). Personalistické východiská pre teóriu kultivácie človeka. In: B. Kudlácová, S. Sztobryn (eds). Kontexty filozofie výchovy v historickej a súčasnej perspektíve. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, pp. 73–88.

Roberts G. (1998). Competitive altruism: from reciprocity to the handicap principle. In: Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences. 1998, Mar 7, 265(1394), pp. 427–431. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1688900/.

Scheler M. (1968). Místo člověka v kosmu. Praha: Academia.

Stefanini L. (1954) Personalismo educativo. Roma-Milano: Bocca.

Steinbock A.J. (2013). Domáce a cudzie. Generatívna fenomenológia a Husserl. Pusté Úľany: Schola Philosophica.

Stinkes U. (2013). „Was wir sind, sind wir niemals ganz und gar...“ – Sichtweisen der Beziehung zum anderen Menschen. Sonderpädagogische Förderung heute. Weinheim: Beltz Juventa, pp. 121–135.

Trivers L.R. (1971). The Evolution of Reciprocal Altruism. “The Quarterly Review of Biology”, vol. 46, no. 1, pp. 35–57.

Waldenfels B. (1998). Znepokojivá zkušenost cizího. Praha: OIKOYMENH.

Wright R. (2002). Morální zvíře. Praha: Lidové noviny.

Záškodná H., Mlčák Z. (2009). Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton.

Zewnętrzne odnośniki

  • Obecnie brak jakichkolwiek odnośników.


ISSN (Print): 2083-6325 

ISSN (Online): 2449-7142