ETiK-International Wiedeń. Problemy badawcze, przeprowadzone badanie i analiza wyników

Georg Ritzer, Ines Maria Breinbauer, Henning Schluss, Thomas Krobath

DOI: http://dx.doi.org/10.21697/10.21697/fp.2016.2.04

Abstrakt


Etyka w Austrii, podobnie jak w większości krajów Europy, ma w publicznym systemie edukacji szkolnej status przedmiotu alternatywnego wobec religii. Mimo że stan taki trwa od ponad dwóch dziesiątek lat, brakuje woli politycznej i społecznej, żeby go zmienić. W niniejszym artykule zaprezentowano badanie ETiK-International, które zostało przeprowadzone w Wiedniu w 2014 roku przez zespół złożony z naukowców pochodzących z Wiener Univerisität i Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems.
Artykuł składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym scharakteryzowano prawne i społeczno-kulturowe determinanty prowadzenia lekcji etyki i religii w Austrii. W drugim rozdziale zaprezentowano problemy badawcze podjęte w przeprowadzonym badaniu ETiK-International. W dwóch kolejnych omówiono wyniki ilościowe (rozdział trzeci) i jakościowe (rozdział czwarty), jakie uzyskano w 11 wybranych wiedeńskich szkołach średnich.


Słowa kluczowe


ETiK-International, kompetencja moralno-etyczna, badanie ilościowe, badanie jakościowe

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Benner D. (2014a). Zur Bedeutung allgemein-pädagogischer Theoriebildung für die Konzeptualisierung erziehungswissenschaftlicher Forschung. W: U. Dopplinger, S. Gabriel, Th. Krobath, I. Kromer, D. Lindner, G. Ritzer (red.). Forschen an der KPH Wien/Krems: Tag der Forschung 2013. Wien: LIT Verlag, s. 21–50

Benner D. (2014b). Bildung und Religion. Nur einem bildsamen Wesen kann ein Gott sich offenbaren. Paderborn–München–Wien–Zürich: Schöningh.

Benner D., Nikolova R., Swiderski J. (2009). Die Entwicklung moralischer Kompetenzen als Aufgabe des Ethik-Unterrichts an öffentlichen Schulen. Zur Konzeption des DFG-Projekts ETiK. „Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik”, nr 85, s. 504–515.

Benner D., Schieder R., Schluss H., Willems J. (2011). Religiöse Kompetenz als Teil öffentlicher Bildung. Paderborn–München–Wien–Zürich: Schöningh.

Benner D., von Oettingen A., Peng Z., Stępkowski D. (2015). Bildung – Moral – Demokratie. Theorien und Konzepte moralischer Erziehung und Bildung und ihre Beziehungen zu Ethik und Politik. Paderborn–München–Wien–Zürich: Schöningh.

Bucher A.A. (2001). Ethikunterricht in Österreich. Innsbruck: Tyrolia.

Bucher A.A. (2014). Der Ethikunterricht in Österreich. Politisch verschleppt, pädagogisch überfällig. Innsbruck: Tyrolia.

Ethikunterricht: Klare Position der katholischen Kirche. www.schulamt.at/index.php/aktuelles/pressespiegel/746-ethikunterricht-klare-position-der-katholischen-kirche (otwarto 14.07.2015).

Heller K.A., Perleth C. (2000). Kognitiver Fähigkeitstest für 4. bis 12. Klassen, Revision. KFT 4-12+. Göttingen: Beltz-Test.

Philosophisch-religiöse Bildung als Aufgabe der Schule? Dostępny na: https://kalender.univie.ac.at/einzelansicht/?tx_univieevents_pi1%5Bid%5D=10820&tx_umiv eevents_pi1%5Bday%5D=21&tx_univieevents_pi1%5Bmonth%5D=01&tx_univieevents_pi1%5Byear%5D=2015 (otwarto 14.07.2015).

Ritzer G., Breinbauer I.M., Schluss H., Krobath Th. (2016). Die Erprobung eines Instrumentariums zur Überprüfung ethischer und religiöser Kompetenzen an Wiener Gymnasien. ETiK Wien - Erste Ergebnisse. W: D. Lindner, Th. Krobath, S. Gabriel, R. Rudolf (red.). Dialog Forschung. Tag der Forschung 2015. Wien: LIT, s. 26–43.

Schluss H. (2010). Religiöse Bildung im offentlichen Interesse. Analysen zum Verhältnis von Pädagogik und Theologie. Wiesbaden: VS Verlag.

Schluss H. (2011). Religiöse Bildung als religiöse Kompetenz und ihr Bezug zu Wertefragen. W: M.-L. Raters (red.). Werte in Religion und Ethik. Modelle des Werteunterrichts in Deutschland, Österreich und der Schweiz im kritischen Vergleich, Dresden: Thelem, s. 159–176.

Schmied C. (2012). Bericht der Bundesministerin für Unterricht, Kunst und Kultur gemäß Entschließung des Nationalrates vom 19.01.2012 betreffend Ethik-Unterricht (221/E XXIV.GP). Dostępny na http://fdz-pp.univie.ac.at/fileadmin/user_upload/fd_zentrum_philosophie/bericht_bmukk.pdf (otwarto 14.07.2015).

Schulorganisationsgesetz, Dostępny na: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10009265 (otwarto 14.07.2015).

Universitätslehrgang ‘Ethik’. Dostępny na http://philosophie.univie.ac.at/fb2/ethik-lehrgang/ (otwarto 14.07.2015).

Zewnętrzne odnośniki

  • Obecnie brak jakichkolwiek odnośników.


ISSN (Print): 2083-6325 

ISSN (Online): 2449-7142