Opublikowane: 2018-04-06

Tworzenie refleksyjnej wiedzy w badaniach pedagogicznych. Dylematy – konteksty – punkty odniesienia

Henryk Mizerek
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.15

Abstrakt

Autor podjął próbę analizy procesu tworzenia wiedzy pedagogicznej, która spełnia metodologiczne rygory wiedzy naukowej, a jednocześnie jest społecznie użyteczna. Punktem wyjścia zaprezentowanych tu rozważań jest koncepcja nauki określana w literaturze jako mode – 2 science. Model ten został zaprezentowany na tle zasad tworzenia wiedzy postulowanych przez klasyczny, neopozytywistyczny paradygmat naukowy. Zasadniczą część artykułu stanowią analizy koncepcji refleksyjnej wiedzy pedagogicznej. Autor przedstawia epistemologiczne oraz metodologiczne dylematy związane z tworzeniem tego typu wiedzy w badaniach edukacyjnych oraz zadania pedagogiki ogólnej w tym procesie.

Słowa kluczowe:

wiedza refleksyjna, refleksyjność, metodologia pedagogiki, nowy paradygmat nauki, tworzenie wiedzy naukowej

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mizerek, H. (2018). Tworzenie refleksyjnej wiedzy w badaniach pedagogicznych. Dylematy – konteksty – punkty odniesienia. Forum Pedagogiczne, 8(1), 213–227. https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.15

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.