Opublikowane: 2018-04-06

Potencjał społeczny i pedagogiczny koncepcji social resilience w erze neoliberalnej

Celina Czech-Włodarczyk
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.13

Abstrakt

W artykule pragnę zaprezentować potencjał społeczny i pedagogiczny koncepcji social resilience, która może być skutecznym sposobem utrzymania swojego dobrostanu przez jednostki i społeczności, zwłaszcza w obliczu zagrożeń spowodowanych oddziaływaniem ideologii neoliberalnej. W sposób kompleksowy zaprezentuję definicje pojęć stosowanych w artykule, takich jak: resilience, social resilience, ideologia neoliberalna. Postaram się przytoczyć przykłady wykorzystania potencjału społecznego koncepcji social resilience, które aktualnie z powodzeniem funkcjonują we współczesnych państwach demokratycznych. Zaprezentuję także przykłady dotychczasowego zastosowania koncepcji resilience na gruncie polskiej psychologii i pedagogiki oraz wskażę możliwości poszerzenia tej koncepcji o czynnik społeczny (social) i wykorzystania jej potencjału pedagogicznego na gruncie edukacji.

Słowa kluczowe:

resilience, social resilience, neoliberalizm

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Czech-Włodarczyk, C. (2018). Potencjał społeczny i pedagogiczny koncepcji social resilience w erze neoliberalnej. Forum Pedagogiczne, 8(1), 183–194. https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.