Opublikowane: 2018-04-06

Koncepcja pedagogiki (i pedagogiki ogólnej) w Szkole Lwowsko-Warszawskiej

Teresa Hejnicka-Bezwińska
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.03

Abstrakt

W literaturze spotykamy różne definicje „pedagogiki ogólnej”, ale każda z tych definicji wiąże się z jawnym lub ukrytym pojmowaniem pedagogiki przez jej autora. W tym tekście przedstawiłam rozumienie pedagogiki (i „pedagogiki ogólnej”), które zostało wypracowane w procesie instytucjonalizacji i dyscyplinaryzacji pedagogiki w uniwersytetach II Rzeczypospolitej. Dojrzała koncepcja pedagogiki (i „pedagogiki ogólnej”) Kazimierza Sośnickiego spełniała kryteria wypracowane przez Szkołę Lwowsko-Warszawską, ale wydanie pracy przedstawiającej tę koncepcję w 1946 roku skazywało ją na zmarginalizowanie i odrzucenie.

Słowa kluczowe:

proces instytucjonalizacji i dyscyplinaryzacji w nauce, pedagogia–pedagogika–pedagogika ogólna, system naukowy–system pedagogiczny–koncepcja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Hejnicka-Bezwińska, T. (2018). Koncepcja pedagogiki (i pedagogiki ogólnej) w Szkole Lwowsko-Warszawskiej. Forum Pedagogiczne, 8(1), 43–58. https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.03

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.