Opublikowane: 2016-11-17

OBECNOŚĆ WARTOŚCI W SZWEDZKIM SYSTEMIE WYCHOWAWCZO-EDUK ACYJNYM

JERZY KRÓL
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.08

Abstrakt

W artykule pokazano wartości leżące u podstaw szwedzkiego systemu wy- chowawczo-edukacyjnego. Najwyraźniej dostrzegalna jest koncentracja na indywidualnej wartości dziecka. Owocuje to, zwłaszcza w praktyce szkolnej, powszechnym stosowaniem metody indywidualizacji (mimo jej krytyki), podkreślaniem równości wszystkich ludzi i koncentracją na prawach dzieci. Rodzina jest postrzegana jako środowisko, które temu zagraża. Dużą wagę przykłada się do wychowania szkolnego, w którym na pierwszym miejscu stawia się wartości praktyczne i umiejętności. Nie może być ono wiązane z jakimś jednym systemem etyczno-moralnym. Takie ateistyczne i gnostyczne założenia wycho- wawcze budzą szereg kontrowersji, zwłaszcza wśród rodziców w odniesieniu do ich prawa do przekazania dzieciom wartości religijnych i zasad moralnych oraz lekcji religii w szkole. Jednak w Szwecji wartości te i prawa mają o wiele mniejszą wagę niż wartość postępu, na którą ukierunkowany jest system wychowania i edukacji tego kraju.

Słowa kluczowe:

wartości, wychowanie, indywidualizacja, rodzina, równość, edukacja w Szwecji

Pobierz pliki

Zasady cytowania

KRÓL, J. (2016). OBECNOŚĆ WARTOŚCI W SZWEDZKIM SYSTEMIE WYCHOWAWCZO-EDUK ACYJNYM. Forum Pedagogiczne, 5(2), 127–135. https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.08

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.